Projektowanie baz danych, ale na pewno nie okiem technika

projbd Ostatnimi czasy przy okazji jednej z kolejnych promocji w Helionie wzbogaciłem się o szereg pozycji książkowych. Jedną z nich – o testowaniu jednostkowym – już miałem okazję zrecenzować. Dziś przyszedł czas na książkę, którą koniecznie chciałem przeczytać. Niestety, nie spełniła ona w pełni moich nadziei.

Projektowanie baz danych dla każdego. Przewodnik krok po kroku zamówiłem z myślą o tym, aby po kolejnych bojach z bazami danych z pozycji JPA, móc poczytać o trochę bardziej ‘miękkich’ zagadnieniach. Spodziewałem się konkretnej technicznej wiedzy na ww. temat, informacji jak najsensowniej rozplanować tabele, gdzie (kiedy, jeśli w ogóle) używać indeksów i tym podobnych. Niestety – autor przeprowadza nas po procesie projektowania bazy danych opisując (dość moim zdaniem rozwlekle) swoją metodę tegoż projektowania. W rezultacie otrzymujemy dość sporych rozmiarów księgę, która z pewnością będzie spełnieniem marzeń każdego prawdziwego wyznawcy IT w wersji korporacyjnej.

Moim jednakże zdaniem dla przeciętnego developera pozycja ta jest absolutnie zbędna. Aspektów technologicznych nie bardzo da się w niej uświadczyć (nawet agnostycznie podchodząc do używanej technologii, spodziewałem się choćby kilku słów o wydajności). Zaś choćby rozdział o objętości 30 stron dotyczący indeksów – powtórzony materiał i tłumaczenie dlaczego imię i nazwisko nie może być kluczem głównym tabeli po prostu mnie rozbawiły. Moim zdaniem wiedzę przedstawioną w książce możnaby przedstawić w 1/3 jej objętości. z ciekawości sprawdziłem też datę pierwszego wydania zagranicznego (myśląc, że może zrobili jakiś przedruk książki sięgającej lat 80tych). Nic z tego – pierwsze wydanie – luty 2013! Moje zdziwienie treścią jest tym większe.

Podsumowując – nie polecam i odradzam. Książka nie jest warta wydanych na nią pieniędzy, zaś zawartą w niej wiedzę posiada chyba każdy średnio rozgarnięty programista, który kiedykolwiek wklepał CREATE TABLE.

Leave a Reply

