Oracle Certified Expert, Java EE 6 Java Persistence API Developer – Here I come!

Jak wspomniałem w niedawnym wpisie zabrałem się do kolejnej certyfikacji. Trochę się zmieniło od czasów kiedy zdawałem SCJP, ba, Sun zniknął wykupiony przez Oracle. W sumie wyszło mi to na dobre – interesujący mnie egzamin to wprowadzony nie aż tak dawno temu Oracle Certified Expert, Java EE 6 Java Persistence API Developer.

Dlaczego ten certyfikat? Kontynuowanie dalszego zgłębiania się w meandry samej Javy na poziomie certyfikacyjnym niespecjalnie jest dla mnie korzystne. Oczywiście zawsze lepiej jest wiedzieć więcej niż mniej, jednakże w sytuacji ograniczonego czasu lepiej skupić się na czymś, co może pomóc na co dzień w pracy zawodowej. Swego czasu myślałem o certyfikacji z webserwisów. Po przejrzeniu materiałów dostępnych w sieci pomysły certyfikacji w webserwisach odłożyłem na półkę 😉 . Certyfikat webdevelopmentu uważam za zasadniczo niepotrzebny – samą książkę przygotowującą do niego (z serii Head First) czytałem dawno temu kiedy w ogóle poznawałem Javę. Dzisiaj w dobie używania frameworków webowych podstawowa znajomość servletów i JSP absolutnie wystarcza by wiedzieć co z czym – w razie potrzeby można zajrzeć do książki (uuups, okazało się, że podpiera ona mój monitor 😉 . Z certyfikatem dotyczącym całego JEE sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana – obejmuje bardzo duży zakres wiedzy, niespecjalnie póki co przydatnej dla mnie w codziennej pracy.

Inne certyfikaty najczęściej wymagają zrealizowania kursów Oracle, ergo, wydania dużych pieniędzy. Na placu boju pozostał zatem wykrojony z certyfikacji biznesowej egzamin poświęcony JPA. Kilka miesięcy temu miałem okazję ostro przysiąść z tą technologią. Czasem braki w teoretycznej wiedzy (specyfikacja you fool!) doprowadzały mnie wtedy do szału. W sumie przyszedł też czas na ponowne rozruszanie bloga – wipsy dotyczące SCJP póki co cieszą się wciąż bardzo wysoką oglądalnością.

Od czego zacząć? Myślę, że od wymagań. Znaleźć je można na stronie Oracle (miejmy nadzieję, że nie zmienią tego adresu, strony Oracla to największe badziewie jakie widziałem). Na pewno przyda się również podstawowa broń każdego podchodzącego do certyfikacji – specyfikacja JPA. Z całą pewnością wypada odwiedzić na początek stronę JavaRanch poświęconą właśnie temu egzaminowi. Znaleźć tam można całą masę ciekawych wątków, między innymi z czego się uczyć (podstawą jest książką Pro JPA 2 i specyfikacja), jak poszło innym zdającym, ciekawe są również wątki o symulatorach egzaminów. Na sam koniec zostawiłem kilka ciekawych źródeł w internecie (listę będę uzupełniał jak tylko znajdę coś ciekawego):

  • JPA Concepts – cholernie czytelne wprowadzenie do słownictwa JPA. Jeśli do tej pory nie do końca rozumiesz różnicę między PersistenceContext, a EntityManagerem to jest to świetne miejsce by zacząć.
  • JPA Quiz – zebrane w jednym miejscu kilkaset krótkich pytań i odpowiedzi dotyczących JPA.
  • JPA Mappings – ciekawa ni to appka, ni to wiki poświęcona mapowaniu relacji.
  • JPA Tutorial – skrócona wersja tego, co ja zamierzam zaprezentować w formie całego cyklu
  • Oracle Docs – strona dokumentacji Oracle poświęcona persystencji

Myślę, że formuła wpisów będzie troszeczkę inna niż w przypadku SCJP – książka Pro JPA2 nie jest oficjalnym podręcznikiem egzaminacyjnym zatem nie zawiera pytań na końcach rozdziałów. Postaram się zatem tworzyć streszczenia rozdziałów wraz z przykładami kodu (gdzie ma to sens), a także dorzucać jakieś ciekawe pytania i problemy przedstawiane we wpisach. Jednakże to się jeszcze okaże. Mój plan jest taki, aby w przykładach i efektywnym kodowaniu używać Hibernate – z moich dotychczasowych doświadczeń z dostawcami JPA ten jako jedyny nie pozostawił wielkiego WTF 😉 That’s all folks.

Leave a Reply

