Nowe rozdanie

Ostatnio zacząłem zastanawiać się nad nową formą aktywności. Oczywiście rzecz wciąż ma dotyczyć programowania w Javie i okolicach – chodzi o pewną zmianę formuły. Otóż jak zauważyłem w statystykach odsłon największą popularnością cieszą się wpisy, które niekoniecznie od razu mają coś wspólnego z realizowanymi projektami.

Rzecz jest całkiem zrozumiała – jeśli ktoś np. nie potrzebuje JSF w ogóle, wówczas nie będzie czytał wpisów dotyczących tego frameworka. No i tak ze wszystkim – czytamy to, co nas interesuje. Przykład z poprzednich dni – krótki wpis o tablecie od Appla spowodował, że pobity został dzienny rekord ilości odsłon (dla ciekawych – obecnie wynosi od 230 wyświetleń). Stąd też naszła mnie myśl, aby ten trend wykorzystać. Po raz kolejny zainspirował mnie Jacek Laskowski (oj zbiera się tych inspiracji) – postanowiłem wydzielić część merytoryczną mojego bloga i przenieść ją na wiki, które uruchomiłem pod adresem http://wiki.chlebik.pl. Na razie przeniosłem tam tylko pierwszy artykuł o stawianiu serwera dla Javy. Cykle o HowToJava oraz ProgramBash znajdą się tam również, jednakże wymaga to o wiele więcej pracy redakcyjnej (dodanie formatowania typowego dla Wiki).

Co zaś z blogiem? Rzecz jasna dalej będą pojawiały się wpisy stricte merytoryczne (czyli omawiające tworzenie aplikacji w Javie krok po kroku) – przynajmniej do czasu zakończenia prac nad ProgramBash, aby wyszukiwarki nie prowadziły w 2 różne miejsca. Myślę, że formuła bloga sprawdza się przy moim stylu tworzeniu wpisów oraz poznawania Javy. Czyli wraz z tworzeniem kodu powstaje wpis. Niestety często przez to jego ostateczny kształt nie jest taki, jakim chciałbym go widzieć. Czasem zdarzy się literówka, coś niedopatrzyłem w kodzie lub też dowiedziałem się, iż pewne rzeczy można zrobić inaczej. I wiki świetnie się do tego nada – pojawiające się tam artykuły (tudzież cykle) powstaną po jakimś czasie od zakończenia wpisów na blogu. Dzięki temu z perspektywy czasu (a i pewnie zwiększanego doświadczenia i wiedzy) artykuły będą bardziej dopracowane. Na blogu zaś pojawi się więcej wpisów “okołotematowych” – z pewnością znajdą się artykuły o bazach danych, systemach linuxowych, a i może innych językach programowania (ciągnie mnie do C i C++, a także do Flexa, choć jego użyję pewnie razem z Javą). Pozwoli to na rozszerzenie kręgu potencjalnych czytelników, a i wprowadzi też pewien porządek we wszystkich wpisach, których nota bene zebrało się już 106.

Przy okazji fundamentalnych zmian koncepcyjnych zmieniłem też skórkę bloga (choć w sumie jej regularne zmienianie to u mnie tradycja). Podobnie jak poprzednia jest bardzo rozciągliwa, dzięki czemu szerokie listingi nie są łamane i czytelność kodu jest bardzo duża. A kolor? Mój pokój z komputerem ma groszkowe ściany, niedługo przyjdzie wiosna, będzie lepiej 🙂

3 thoughts on “Nowe rozdanie

  1. Tomek Dziurko

    Skórka ładna, zielona jak u mnie 🙂 Może wspólnymi siłami odczarujemy zimę i na dworze będzie już tylko cieplej i przyjemniej? 🙂
    Odnośnie formuły bloga to tak już jest (a przynajmniej mi się tak wydaje), że wpisy ogólne zachęcą więcej osób, niż post “jak zrobić rzecz X w bibliotece Y”. Dodatkowo programista czasem chce się oderwać od ciągłego tworzenia kodu i przeczytać, jak to kolegę po fachu zbulwersowało/zainteresowało/znudziło coś innego niż kolejna biblioteka czy framework 🙂
    Z drugiej jednak strony nie można zapomnieć, że często szukając w Google rozwiązania jakiegoś problemu natrafiamy na wpis na blogu, który dokładnie opisuje jak to zrobić, więc takie posty też mają swoją wartość.

  2. chlebik Post author

    Oczywiście, że będę. Jak pisałem – w wiki z pewnością będą pojawiały się wersje “wypieszczone” – poprawione po jakimś czasie i pewnie też uzupełniane.

Leave a Reply

